perjantai 16. maaliskuuta 2012

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Tildattaa


















Otin tunniksi sohvan selkääni ja nautin uuden kirjani kauniista kuvista. Ihanaa väri-ilottelua, keväistä ilmettä ja upeita töitä. Mukavaa ompelua, helposti muunneltavia kaavoja ja selkokielellä tehdyt ohjeet.
Oman kirjani tilasin Adlibriksen kautta.
Näitä ihanuuksia selaan aika ajoin aina uudestaan, mutta tuo ompelukärpänen antaa odottaa itseään. Jospa innostuisin, penkoisin kangasvarastoistani jotain ja piirtelisin kaavat. Jokaisessa kirjassa on jotain mitä minä haluaisin. Kukahan ne kaikki minulle tekisi?
Hyödynsin viime syksynä Sinooperiin saamani lahjakortin ja ostin silloin nämä lehdet, talven ja kesän.













Kunhan saan ompelupöydältäni helmityöni hetkesi sivuun, ompelen vaikka muutaman lumpeen ja kirsikan.

lauantai 10. maaliskuuta 2012

Kotka on laskeutunut














Kauniit, uljaat kotkat laskeutuivat keittiön lipaston päälle.














Sain kaksi suurta lasilintua, jotka näin ensi alkuun nostin tarpeeksi korkealle suojaan.
Tästä linnut lennähtävät kesän tullen pihalle jonkin kukkamaan suojiin.













Viikolla posti toi voittamani pussukan
Fafe & Nenne blogista, kiitos Tiia!

torstai 8. maaliskuuta 2012

3 x kroko














Vissiin minusta on tullut tylsä, ainakin valmistuvat työni ovat tätä yhtä ja samaa mallia kokoa ajan. Vuoroin sukkaa, vuoroin krokoo.
Noh, näitä nyt on vain tuskaton tehdä, valmistuvat nopeasti ja ovat aika näyttäviä.
Penkasin aatamin aikusen lankakoppani jossa on ainakin 15 - 20 vuotta, taitaa olla jopa tuotakin vanhempaa Kamenaa. Neuloin silloin paljon neulekoneella Tekstiiliteollisuuden lankoja, enkä liiemmin ole näitä loppuja mihinkään työhöni käyttänyt.
Parhaat pois kuleksimasta, eli keräsin kaikki luonnonvalkeat lankani ja virkkasin sen mitä niistä sai.













Kahdesta huivista tuli aika suuria, lankaa oli 260 g / huivi.

Kolmaskin huivi valmistui samaan intoon virkata, mutta tästä tulikin hiukan edeltäjiään pienempi, vain 180 g.













Lanka oli eri värjäyserää, eikä koppani syövereistä löytynyt yhtään enempää.

Joskus se vanhempikin marinoitunut erä loppuu.
Valmiit huivit pesin käsinpesuohjelmalla, 30 ', jolloin sain vanhat pölyt pois.
Nämä huivit päätyvät jemmakoppaan, ovat sitten tarvittaessa valmiina muistamisia varten.
Kaunis keväänvihreä tyyny on ostoksia Indiskasta.

keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Hyvää naistenpäivää







Ruusu teille kaikille,

sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Pöytälampun varjostin


















Viikonloppuna tulikin penkkiurheiltua enemmän, kuin viimeiseen 20 - vuoteen yhteensä. Yleensä en seuraa muuta urheilua kuin jääkiekkoa, miksiköhän, mutta nyt on hiihdetty, ammuttu, hypitty ja luisteltu kilpaa.

Samalla otin tehdäkseni tämän lampunvarjostimen päällisen, kun sellaiseen puuhaan lupauduin.
Ohjettahan olen joskus kirjoitellut tänne. Taitaa olla blogini haetuin kirjoitus.Kaikki alkoi tästä, kun kangas oli jo niin haperoa, että se ei kestänyt normaalia käsittelyä laisinkaan rikkoontumatta.
Purin kaiken vanhan pois, kieputusnauhatkin saivat kyytiä, kun olivat ihan likaisen harmaat.
Vuoritin työn vaalealla vuorikankaalla ja päällystin Eurokankaasta ostamallani verhokankaalla. Verhokangas ei olisi tarvinnut välttämättä vuoria, mutta varjostin kestää paremmin, kun sen vuorittaa.

















Ehdottomasti mukavin työvaihe on nauhojen valinta ja paikoilleen laitto.

Jos haluaa hapsullisen version, pitää yleensä laittaa hapsuton nauha vielä alemman koristenauhan päälle. Samaa paria ei tahdo löytyä mistään.
Nämä nauhat kävin ostamassa Lampunhengestä.
Yläreunaan tulikin useampi nauha enemmän,

















kuin alareunaan.Varjostin on ilmeisesti ruotsalaista alkuperää, nauhamyyjä tunnisti varjostimenpidikkeen tyylistä.


















Sitten vain tunnelmoimaan...

lauantai 3. maaliskuuta 2012

Ikkunalaudalla


















Vähäiset viherkasvini ovat alkaneet heräämään kevääseen. Kukkien hoito on ollut ihan retuperällä koko talven, kunhan joskus kastelen, kun ohimennen näen kukkien räytyvän kuivuudesta.Sen verran olen huomiotani kasveille osoittanut, että hommasin niille ihanan vanhan silityslaudan läheiseltä wanhan tavaran puodista. Kiikkerää lautaa tuettiin hiukan, jotta painavat ruukut kasveineen ei kippaa alas.

















Ja hyvin ne tuossa ovat pysyneet, leveällä laudalla, kiinni ikkunanpielessä.


















perjantai 2. maaliskuuta 2012

XXX


















Tein eilen kivoja ostoksia Turun kirppiksellä, kun pääsin taas katsomaan tarjontaa.






























Lyhyen kylpyläloman päätteeksi kiersin miähen kanssa,













tai minä pääasiassa kiertelin yksin, kirppispöydän luota toiselle ja löysin taas ihania juttuja, joista yksi oli tällainen ristipistotöiden pussi.

















Toisessa pussissa oli lankoja.

















Muutaman euron pussi sisälsi monta työtä ja osaan löytyy kehyksetkin.













Osa töistä oli lähes valmiina, toisiin pitänee tehdä täydennystä.













Olen tehnyt aika vähän ristipistotöitä, kotoa löytyy kolme valmista ja monta aloittamatonta.













Olen ostanut kangastakin, tuollaisen metrin levyisen rullan, sekin on kirpikseltä.

















Joskus pitäisi ottaa oma aikansa näille töille ja kokeilla saisinko valmiiksi jotain.













Lankapussin tyhjennän uuteen peltilaatikkoon, johon saan sopimaan monta vanhaa kirjontalankaani.