tiistai 5. helmikuuta 2013

Valoa ja lämpöä

 Pelakuut ovat nenät kiinni keväässä. Talvehtivat Mårbackat saavat vielä hetken räytyä kodinhoitohuoneen ikkunalaudalla, kunnes jonain päivänä otan ruukun kerrallaan käsittelyyni ja nips naps katkaisen kukinnon varret lyhyemmiksi ja vaihdan mullat tuoreampaan.
Olen onnistunut saamaan tämän lajikkeen talvehtimaan jo useamman vuoden ja jopa lisääntymään uusilla taimipistokkailla. Hento vaaleanpunainen kukinto ilahduttaa kesän kukkaistutuksissa, vaikka en liiemmin nypi, enkä lannoita.
Vaikka pelakuut ovat kääntäneet kylkeään kevättä kohden, haen minä edelleen neulottavakseni talvisempaa vaatetta. Etsin Sk 3 / 2009 lehteä, jossa on tuo paljon neulottu Pinaatti-tunikan ohje. Olen etsinyt lehteä useamman päivän ajan. Kyllä minä löydän 1., 2. ja 4. numeron, mutta missä on kolmonen?
Ehkä minun ei ole tarkoituskaan neuloa tuota tunikaa.
Langat olisi valmiina, puikot asemissaan, ohje vain puuttuu.
 

4 kommenttia:

enkulin käsityöt kirjoitti...

Tosi terhakoita taimia. Pelakuut ovat ihania.

tia kirjoitti...

Sinullakin ikkunan edusta pelakuita täynnä, meilläkin kotona keittiössä ja mökillä olohuoneessa, että makkarissa.

Tiina kirjoitti...

Sulla onkin hyvin talvehtineen näköisiä pelakoita! Mulla on vähän hontelompaa kasvua noissa, jotka jouduin syksyllä laittamaan monta samaan isoon ruukkuun, kun ei pienet ois millään mahtuneet ikkunoille. Tai ehkä olis, mutta Helmi ois kipannu ne heti. Yks yksinäinen keittiön ikkunalla on pikku yksiössään ja selvästi tanakampi kuin nuo suurempaan muuttaneet.

Jotain neulomusta vähän syyhyis täälläkin aloittaa - mikä on mulle harvinaista näin joulun jälkeisenä aikana. Tai periaatteessahan tämä on joulua edeltävää aikaa... ;)

TeSa kirjoitti...

Nämä taimet ovat ihmeen hyvässä kunnossa, vaikka ovat talven lämpimässä.