perjantai 7. maaliskuuta 2014

142 cm raitaa

 Suuret kiitokset kaikille teille edellisen huivin myötä. Näitä nyt vain tuppaa valmistumaan =)
No, ei vaineskaan. 
Kulunut viikko on ollut kyllä pitkään aikaan ihan kamala! Jouduin perumaan maanantai-illan työni, minusta ei vain ollut lähtemään duuniin päivätyöstä päästyäni. Kaaduin lähestulkoon ulko-ovelta suoraan pojan huoneen sohvalle "hiukan huilaamaan", mutta lopulta nukuin siinä lähes kaksi tuntia. 
Koko viikon lämpöni on ollut kovin alhainen, alimmillaan 34', jolloin vointini on ollut ihan vetämätön. Kauden lentsu, todennäköisesti, iski taas jostain vasemman olan takaa, enkä ole saanut sitä millään häviämään. 
Joka päivä kävin, muka, lääkärissä, mutta en ole mennyt vieläkään. Eilen sitten iski sellainen päänsärkykin, että miäs ei jättänyt yksinään olemaan. 
Raahauduin, lähes kirjaimellisesti, töihin joka päivä, mutta oli siinä olemista.
Tästä kaikesta huolimatta osallistuin yhtenä iltana lasinsulatuskurssilleni, joka onnistui siinä määrin hyvin, että minulta pyydettiin jatkokurssia ensi syksyn opinto-oppaaseen!
Kaikkien näiden hyvinvointikeskustelujen jälkeen voinemme siirtyä aiheeseen käsityö.
 Sain tänään virkattua loppuun telkkuhuoneeseen raidoitetun maton.
 Olen ollut vuosien ajan hyvinkin tietoinen omista väreistäni ja nyt olen todellakin kaukana omasta mukavuusalueestani. Miten ihmeessä jokin tietty väri pomsahtaa enenevässä määrin ensinnä eteeni? Viime keväänä tämä väri ilmestyi ensimmäisen kerran tähän huoneeseen. Jäädäkseen.
 Nyt sitä sitten on hiukan lisää. Ei nyt sentään koko matollista - vain raidoissa.
 Ensinnä minulla oli tuo luonnonvalkoinen moppilanka, jota olin säilönyt jo vuodesta 2011 kaapin täytteenä. 
Kauhavan Kangasaitan hyllyiltä valikoitunut kude on alkujaan suunniteltu käytettäväksi johonkin ihan muuhun, mutta päätyikin tallottavaksi lattialle.
Värillinen kude on Novitan Tuubi, joka markkinoille tullessaan sai minulta paheksuvan puhinan, kuka tällaista muka ostaisi? 
minä
Ja vieläpä kolme kerää. 
Maton mallista minulla ei ollut minkäänlaista mielikuvaa, kunnes löysin Kodin Pellervosta käsityösivut, jossa oli Asterin  ohje. Tähän malliin sopi hyvinkin raidoitus.
Käytin kahta eri koukkukokoa, 8, sekä 10 mm:n, koska kuteetkin olivat hyvin eri vahvuiset.
Valmiin maton virkkaaminen ei sitten onnistunutkaan ilman venkslaamista, vaan siinä purettiin, soviteltiin pylväät uudelleen ja taas soviteltiin. Maton reuna oli ajoittain melkoinen frilla.
 Uusi matto pääsi heti töihin, eli telkkuhuoneen lattialle. Miäs siivosi ja moppasi lattian.
 Minä huiskin pölyt ja järkkäsin tavarat nopsasti omille paikoilleen.
 Aivan kuin jokin tai jonkun lankasäilö tursuaisi....
 Telkkuhuone on saanut tänä keväänä useamman virkatun pinnan.
 Valmis matto painaa n. 3 kg, halk. 1, 42 m.
 

2 kommenttia:

intsu kirjoitti...

Hieno tämä sinunkin Asterisi. Se on kiva malli. Minä olen aikaa sitten tehnyt tuon mallin vihreänä ja yksivärisenä. Olin ylpeä,kun se viime syksynä pyydettiin näyttelyynkin Seinäjoen messuille.

TeSa kirjoitti...

Kiitos Intsu. Tämä oli simppeli ja selkeä malli, jota on helppo muokata mieleisekseen.