torstai 26. maaliskuuta 2020

Voihan Muumit!

Mistä keräilyvietti alkaa? 
Itselläni se on esteettisyys ja helppous löytää lisää nopeasti ja edullisesti. Ihan kaikkea en huoli, mutta tinkaaminen, se kannattaa aina =D
Otsikosta poiketen en kerää Muumi-mukeja, vaan eihän niihin voi olla törmäättä, kun selaan Toria päivittäin. Tai lähes päivittäin. Miten paljon niitä on ja siihen vielä kaikkea muutakin. 
Alkuvuodesta olen saanut kartutettua Klaus Haapaniemen Tanssi-sarjaa muutamalla esineellä. 2015 lanseerattu astiasto on värikylläinen, juuri niillä väreillä, mikä kiehtoo minua. Olen kevään aikana kohdannut myös epäonnea ostaessani näitä ja tullut hyvinkin tietoiseksi mitä huijaaminen tarkoittaa. Rehellisenä toivon myös sitä toiselta, mutta keneen tässä voi vielä luottaa? Huijaaminen on mennyt jo sille tasolle, että olen vienyt asiaa eteenpäin.
Jos sinulla tai lähipirilläsi on tätä astiastoa ja hän haluaa luopua siitä kohtuuhinnalla, olen kiinnostunut.
Vuonna 1957 Timo Sarpanevan suunnittelemat Tsaikka-lasit ovat monen kodin jouluisten höyryävien tarjottavien juomalasi. Vetoketjutehtaan hukkamateriaalista alkunsa saanut Tsaikka-lasin pidike on edelleenkin tyylikkään kaunis ja tuotannossa. Tosin vetoketjutehdasta ei enään ole, mutta reikälevyjä tehdään samalla mallilla.
Keräilyni alkoi viime syksynä, kun sain pari laatikollista astioita, joista löysin ensimmäisen oman lasini. Kevään edetessä näitä on lisääntynyt omaan kaappiin edellistä sarjaa helpommin.
Kolmatta astiaa, vaaleanvihreää Verna-lasisarjaa olen täydentänyt fyysisesti kirpparilta, kuin nettikirpultakin. 
Kerttu Nurmisen suunnittelema Verna on puristelasi (1998-2011), jota on saanut monessa eri värissä. Ensimmäiset lasit ostin jokaisena tilipäivänä. Arkikäyttölasit ovat miellyttävät käytössä.
Mitä sitä sitten alkaisi keräämään?

8 kommenttia:

Liisa kirjoitti...

Kauniita astioita!
tsaikka-lasit ja vihreät lasit..hivelee minunkin silmäkulmia:)
Pysytään terveenä!

KristiinaS kirjoitti...

Tanssi on just mun makuun, värit ja hahmot, heti ihastuin kun se tuli. Ostin yhden lautasen jota käytän aamiaislautasena. Muuta en aio ostaakaan. Onneksi mulla ei ole keräilygeeniä ollut koskaan.

Sartsa kirjoitti...

Tykkään noista laseista ja mukeista. Tsaikkaa on ollu mulla joskus, mut olen hankkiutunu eroon.
Ei tuu mitään astiaa mieleen, jota keräisin, ellei sit ulkomailta tuodut halpis-turisti-muistomukeja lasketa. Minusta on ihana avata mukikaapin ovi ja päättää, millaisen mukin fiilis on sillä hetkellä. Mies ei oo asiasta ihan samaa mieltä ja valitseekin minulle usein väärän mukin...josta tulee sanomista ;D

satunNainen Paula kirjoitti...

Muumitus tarttuu! Ruokakauppareissulla Pupunen huomasi, että uusin bikineitä sovitteleva Niiskuneiti puuttuu vielä. Osta heti, vaati hän! :o)
Haapaniemen astiat (ja tekstiilit) ovat vastustamattomia! Muutama löytyy, myös peltipurkkeja ja pahvilaatikoita. Jos olisi isommin säilytystilaa astioille, varmasti kokoelmaa kerättäisiin täälläkin...
Tsaikka-laseja sain isosetävainaan kuormasta tusinan, myin kirpparilla. Kultaisena tykkään, vetoketjuinen ei viehätä - mutta kaunis se on!
Vernaa löytyy kotoa kirkkaana, mökiltä vihreänä - samanlaiset makumieltymykset...? ;o)
Odotan malttamattomana seuraavaa uutta Teema-väriä, kahvimukeina on kaikki värit, joita vaan olen onnistunut löytämään (paitsi viime kesän ihme neljän värin kesäkooste, en tykännyt, väripinta näytti sekundalta, haaleni ikävästi reunaa kohden...).

Liisan kotona kirjoitti...

Vernaa löytyy minultakin monissa väreissä. Todella kestävät arkikäytössä. Harmi ovat nuo huijarit. En siksi uskalla kovinkaan usein tehdä kauppaa esim Tori.fi-sivustolla, sillä tiedän, että sielläkin huijarit viihtyvät. Aurinkoa viikkoosi <3

TeSa kirjoitti...

Voisin luetella pitkän listan mitä keräilen...lankaa, kirjoja, majolikalautasia...
Olen päätynyt arjessa näihin muutamiin astiasarjoihin ja poistanut kaikki sekalaiset. Koti on muutenkin melkoinen tilkkutäkki.

Saija kirjoitti...

Meiltä löytyy samaten Tsaikat, vihreät lasit ja tuo saman mallinen astiasto mustavalkoisena, kauniita ja ajattomia kaikki. Mielenkiintoinen tieto tuo vetoketjuyhteys!

TeSa kirjoitti...

Taiteellinen materiankäyttö ilahduttaa ajattomasti.