sunnuntai 9. huhtikuuta 2023

Pienen pieni keittiö

 Tunti viikossa, tai kaksi, mutta päättäväisesti olen tehnyt aina pienen sivuhypyn nukkishuoneeseen, että tämäkin projekti on talven aikana edennyt. Tämän kaapin tiedot löytyy vuosien takaa nukkekotitägin takaa, joten sieltä voi kurkata, jos historia kiinnostaa. Pienen kodin laittaminen on minulle yhtä mieluisaa kuin 1:1 kodin, mutta tätä kotia ei ole ollut pakko laittaa, vaan tätä on tehty hitaasti hauduttelemalla. Kaikki minikokoinen on kiinnostanut jo kauan. Ensimmäiset ostokseni on kaukaa Tiimarin ajoilta ja vielä muistan mitkä esineet silloin olen ostanut. 

Tätä taloa varten olen tehnyt hankintoja varta vasten messuilta, kirppiksiltä ja nukkekotimyynneistä eri ryhmien kautta. Harkiten, haaveillen ja kuka ehtii olla nopein. Yksittäisestä ostoksesta ulkomailta mainitsen keittiön tiskialtaan tilauksen, joka hankittiin yhdessä vanhemman pojan kanssa enkkulasta. Hän etsi vaihtoehtoja, minä valitsin. Olen myös voinut tuottaa kauniita asioita reissaajilta, kun he ovat tuoneet tullessaan erilaisia käsinmaalattuja esineitä. 

Tämä nukkekoti on arjen kaunistaja. Tällä talolla ei leikitä, vain minulla on lupa tehdä muutoksia. Talo saa ihailevia katseita tyttöjen puolesta. He huomaavat monta asiaa, kuten jääkaapin avoimen oven. 

Esittelen nyt ensimmäisen valmiin kerroksen, keittiön, joka on valmiina pääsiäiseen.

Kamera on aina valmiina, kun teen, näen, käyn ja liikun. Niin tässäkin projektissa kuvasin työt vaiheittain. Näen linssin takaa mitä näen. Katson, että näkyykö ja kuinka paljon. Miltä jokin esine näyttää toisen vieressä, vai jääkö se vain täytteeksi. Olen miettinyt, mitannut, siirtänyt ja kokeillut. 
Uunin taustapaperin, tapetin aiempi väri jäi minusta liian pliisuksi, joten päädyin laittamaan tämän värikkäämmän kokeiluun. Miäs piti siitä aiemmasta, minä tästä. Jos maltan olla kiinnittämättä seinään mitään, voin aina kääntää tuon vanerin ja näin huoneen ilme muuttuu nopeasti. 
Minulla on ollut tietyt kalusteet valittuna eri kerroksiin. Olen nostellut "hyllyjä" seinille onko ne liian tyrkkyjä, tarpeeksi syviä. 
Nämä valkoiset lokerikkohyllyt on puuvalmiita, jotka maalasin kalkkimaaleilla. Niissä on ollut joulukorttiaskarteluun pieniä esineitä ja koristeita. Laitoin ne ensin tyttöjen lelulaatikkoon, mutta omin ne kuitenkin nukkiskäyttöön. 
Maalauksen jälkeen se kiinnitettiin liima-tiivistemassalla kiinni seinään. Samalla laitettiin tuo lautashyllykin ja paikallaan pysyminen varmistettiin maalarinteipillä, ettei ne valu omia aikojaan mihin sattuu. Tiskialtaassakin on sama massakiinnitys. Sen materiaali on posliini, joten parempi varmistaa sen pystyssä pysyminen, kuin harmitella haljennutta allasta. 
Olin kiinnittänyt aiemmin nuo hanat ja saippuatelineen. Nyt viimeistelin sen loppuun suurentamalla viemäriputkelle viilalla kunnollisen reiän. Vastakappaleena on allassiivilä, joka vaati pinsetit osuakseen kohdilleen. 
Omilla jaloillaan seisovan seinäkaapin alle kiinnitettiin "kalustejalat". Nyt kaapin alle mahtuu tarvelaatikot, Nukkekoti Väinölän tuotantoa.
Kuten aiemmin kerroin, messuilla on käyty ja hankintoja on tehty antaumuksella. Olen joskus vienyt töihinkin näytille kuinka taitavia alan harrastajat ovat. Heidän kädentaitojaan voi ihailla esim.fasen nukkisryhmissä. Itse en ole innostunut tekemään, mutta olen nopea ostospäätöksissäni. Kun tiedän mitä haluan on päätös helppo tehdä. 
Nuo kattovalaisimet olen ostanut Sastamalan sisustuskaupasta vuosia sitten. Moni joulukoriste on päätynyt tähän taloon sen kauneuden vuoksi. 
Tähän taloon on tullut sähköt heti sen jälkeen, kun miäs maalasi tämän kalkkimaalilla. Ledinauhalista kiertää joka kerroksessa antaen hyvän yleisvalaistuksen. Kattovalot ovat vain koristeina. 
Jos mietitte miltä muut kerrokset näyttävät, niin totuus on tässä. Epäjärjestys, kalusteet kasassa ja pienet esineet suojassa pieniltä käsiltä, jotka leikkivät omilla leluillaan tämän talon vieressä. 
Kun sain talvella maalattua keittiön lattian, halusin suunnitella myös toiseen kerrokseen lattiapinnan. Siksi oli tyhjennettävä sekin lattia. Lattiamateriaalin vähäisyyden vuoksi joudun tekemään tarkkoja laskelmia, ettei tule ihan tilkkupeitto salin lattiasta. Se odottaa vuoroaan tällä hetkellä. Seuraavaksi teen pesuhuoneen, johon olen jo mittaillut kalusteiden paikat valmiiksi. 
Mutta takaisin keittiöön, jossa juhlistetaan pääsiäistä ja kevättä. Valkoista, pastellia, kevään herkkiä värejä. Kumisaappaat, pilkulliset ja ihanat. 
Jääkapin hyllylevyjä ei voi siirrellä, mutta täyttää voi. Täältä löytyy majoneesia, sinappia, säilykkeitä. Kermaa ja margariinia. Valmis pullataikina, lättyjä, kalaa ja makkaravuoka. Maidot ja jukurtit oli laitettava vaakatasoon.
Pienillä hyllyillä on tee- ja kahvipurkkeja. Siivilä, tratti ja pannunlauset. Jälkimmäiset viime vuoden Nukkekoti Väinölän joulukalenterista, josta osa on vieläkin minulta tekemättä. 
Lavuaarin päällä aito kuparikauha, jonka ostin Wettehoffin talon kultasepänliikkeestä  eräällä nukkismatkalla
Pystykaapissa on nyt ruuanvalmistusastioita, laku-ja teepurkit, sekä ihastuttavat mehukannut.
Taitavaa sorminäppäryyttä

Herkkukeittiö vai keittiö kaikilla herkuilla?
Tämä allas määritteli keittiön kalusteiden paikan. Huomaa vihreät kumihanskat.
Kakluuni on oikeasti maljakko, jonka olen löytänyt hieman kolhiintuneena kirpparilta. Luukut olen liimannut. Miäs leikkasin maljakon suulle sopivan pahvinpalasen ja massasi sen kiinni. Näin sain koristeltua myös uuninpäällisen.




Valmis tyyny nukkisjoulukalenterista. 
Ruutulattian kodikkuutta
Nämä pienet matot olen virkannut pieneen joulutaloon, joka sekin saa vielä täydennystä, kun ehdin tekemään.
Sohvalla lankakulhon kerät ovat muistaakseni Karnaluksin nappiosastolta.




Tyttären joululahja minulle

Tämä kello on korttiaskarteluista, materiaali vaneri. 
Sekoittelin valkoista ja pienen tipan kirkkaanpunaista kalkkimaalia ja maalasin yhden kerroksen. Maalihan kuivuu nopeasti ja näin sain kiinnittää heti timantit koukeroihin. 
Tämäkin kiinnitettiin liimamassalla, kuten myös jääkaapin päällä oleva hedelmätaulu.
Paljon kivoja yksityiskohtia, joita kamerani rakastaa.
Ihanaa pääsiäisen aikaa teille kaikille 💕













5 kommenttia:

Puikoillanikin kirjoitti...

Voi miten hellyttäviä nuo pienet esineet ovat, esimerkiksi purkit keittiön hyllyillä. Kiva harrastus ja ymmärrän hyvin, miten tuo vie mennessään.

satunNainen Paula kirjoitti...

Apua, nämä nukkekotijuttusi vetävät kyllä aiva aivan sanattomaksi, mykistyttäviä yksityiskohtia! Silmät syövät, valtavasti kaikkea kaunista, kivaa ja hilpeää ihasteltavaksi. Sauvasekoitin on ihan ehdoton juttu!

enkulin käsityöt kirjoitti...

Voi apua tätä ihanuutta. Paljon on ollut pikkuruista näprättävää. Ihana harrastus todella.
Tyttäreni on päässyt tässä harrastuksessa vasta alkuun ja sisusti huoneiden seinät ja lattiat. Hän teki jäätelötikuista paanukaton nukkekotiin. Tuossa aika menee kuin siivillä. Upea on projektisi.

Nila kirjoitti...

Apua kyllä tässä joutui katselemaan kauan eikä vieläkään varmaan nähnyt kaikkea tai huomannut .Kiitos esittelystä .

TeSa kirjoitti...

Nukkekoti harrastuksena on pitkäkestoista puuhaa. Minulla on mennyt vuosia, että ole saanut kerättyä mahdollisimman paljon materiaalia luomaan kodikkuutta. Pitää olla vaihtoehtoja joilla voi rakentaa eri tiloja ja tunnelmia. Joistakin on saattanut tuntua, että olen vain keräilijä. Sitäkin, mutta moni tekijä on lopettanut, enkä saisi enää niitä ihanuuksia joita minulla nyt on!
Ihan ensimmäisessä nukkiksessamme on jäätelötikuista rakennettu kattopinta.