lauantai 29. joulukuuta 2007

Neulekone pirtissä

Olen nykyään laiska seisomaan neulekoneeni ääressä.Olen taas kerran virittänyt käsikäyttöisen neulekoneen pirttiin.
Mutta pyöröpuikoilla kuitenkin neulon ja katselen tv:n tarjontaa.
Neljältä kartiolta lanka kulkee mahdottoman hyvin s-koukkujen avustuksella.Tuntuu kuin lankaa ei häviäisi rullasta lainkaan,mutta kyllä sitä valmista paitaa syntyy.Vielä puuttuu toisesta hihasta pätkä.

Nyt vuoden loppuessa on hyvä alkaa laskemaan,kuinka paljon valmista on tullut.Lankamäärää en kaikkiin töihin ole lainkaan merkannut ylös,mutta jossain vaiheessa laskeskelin kuluttavani kuukaudessa n.3-4 kg.

Uuden vuoden lupauksia en sitten lapsuuden ole tehnyt.Nyt voisi olla hyvä aika tehdä päätös olla ostamatta lankoja,jollei jokin keskeneräinen työ sitä välttämättä vaadi.
En ole koskaan laskenut lankavarastojani ja tuntuu,ettei sillä ole mitään merkitystäkään.
Tiedän suunnilleen missä huoneessa on tarvitsemani langat,eikä mikään laatikko pääse minua yllättämään näyllä,että olisin unohtanut jonkin langan olemassaolon.
Eilen olin kaupungilla vaihtamassa joululahjaksi saatua käsityökirjaani.Siis kirjan vaihtomatkalla,ja kuitenkin olin jo kahden vaiheilla lankakauppaan mennessäni,että tarvinko oikeesti jotain.
Taas tulin pienen lankapussin kanssa ovesta ulos.Ja vielä kotimatkalla piti poiketa paikalliseen Siwaan hakemaan tarjouksessa olevaa seiskaveikkaa.No,tälle jälkimmäiselle langalle on ihan tarvettakin.
Jos tulevatkin talvet alkavat olemaan tällaisia vesikelejä,niin paksuja neuleita ei liiemmin tarvitse neuloa.Tytärtäni lainatakseni.Se kasvihuoneilmiö on kohdannut vain Suomen.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin olen ajatellut neulekonetta, toisaalta voi olla etten koe sitä aivan samanlailla käsintehdyksi kuin ihan käsinneulomista.
Olen kyllä niin ulalla tuosta koneneulonnasta, ehkäpä sitten kun kärpänen oikeasti puraisee, yritän ottaakin jotain selville tuosta neulekoneiden ihmeellisestä maailmasta (alatasot, ylätasot, paksulankakone ihan hepreaa mulle...).

Anonyymi kirjoitti...

Samaa mieltä :) Mitä sitä turhaan laskee paljonko on sitä lankaa...ei sillä tiedolla mitään tee. Muutaman kerän voi aina ostaa :), sillä kaikki ne tulee kuitenkin aikanaan käytettyä.

Anonyymi kirjoitti...

Oih,kuinka on kiva olla kotona jälleen ja heti vaan bloggailemaan ja tänne tietysti! En minäkään laske lankojani,kyllä niitä tarvitaan,eikä ikinä mikään kerä ole liikaa:) Sinäkin olet taas tehnyt vaikka mitä kivaa! Iloista Vuodenvaihdetta sulle! T:Intsu

TeSa kirjoitti...

arjalle,kyllä neulekoneen kanssa joutuu opettelemaan ne kaikki jekut.Mutta sillä saa niin nopeasti valmista,kun kaikki säädöt on kohdallaan ja kuviot ja kaavat valmiina.Minä en meinaa saada inspistä millään tuon koneen uudelleen käynnistämiseen.

möhönasulle,tänään tilasin sitten lisää lankaa,muutaman kerän.Kun vuosikaan ei ole vileä vaihtunut ;)

intsukin on sitten selviytynyt matkoiltaan,kiva.